Nieuws uit Utrecht

Gemeenteraadsverkiezingen 19 maart

IMG

 

IMG_0001

 

Laatst aangepast (maandag 24 februari 2014 19:20)

 

ZEVEN VRAGEN OVER GEMEENTEPOLITIEK AAN DE POLITIEKE PARTIJEN VOOR KERK IN DE STAD:

 

Wim Vreeswijk


Kan de lokale overheid meer doen aan armoedebestrijding dan tot nu toe?

Uiteraard kan de lokale overheid veel meer doen aan armoedebestrijding dan tot nu toe! Allereerst géén huisvesting meer voor illegalen en uitgeprocedeerden en meer aandacht voor de eigen Utrechtse minderheden die steeds vaker geconfronteerd worden met huisuitzettingen.

Vindt U de opvang van vluchtelingen een taak van de overheid, de kerken of van beide?

Dit hangt ervan af of dit louter economische of politieke vluchtelingen zijn. In het laatste geval is het allereerst een taak van de overheid en, naar vermogen, een aanvullende taak voor de kerken.

Vindt U het aanbieden van voedselbanken een taak van de overheid of van particulieren?

Allereerst is de falende politiek en overheid verantwoordelijk voor de toenemende behoefte aan voedselbanken. Particulieren zijn m.i., buiten hun schuld, steeds meer slachtoffer van de armoedisering van onze stad en dienen derhalve zoveel mogelijk ontzien te blijven van (onbetaald) vrijwilligerswerk !

Kerken zijn plekken van bezinning en stilte in de stad. Wat is volgens U de ondergrens voor het onderhoud van (gemeentelijke) monumentale kerkgebouwen?

Voor (gemeentelijke) monumentale kerkgebouwen mag geen moreel-financiële ondergrens zijn. Zij hebben een onbetaalbare monumentale, culturele en toeristische meerwaarde voor Utrecht die terug gaat tot in de middeleeuwen!

Hoe wilt U de burocratie aan de loketten en in gemeentelijke correspondentie tegengaan?

Deze kan m.i. alleen maar zichtbaar worden als ambtenaren, qua ontslag-bescherming, dezelfde rechten èn plichten hebben als niet-ambtenaren.

Wat zijn voor U de drie belangrijkste aandachtspunten bij alle veranderingen in de ouderenzorg?

De ouderen, die Nederland ná de oorlog, feitelijk zonder sociale voorzieningen, hebben opgebouwd dienen als eerste ontzien te worden qua bezuinigingen. Deze samenleving is ‘los van God’, als dit niet gebeurt !

Het maatschappelijk rendement van de Utrechtse kerken is ooit berekend op 8 miljoen. Hoe zou U het belang van de kerken in Utrecht beschrijven?

Kerken dienen onverkort een open plek van bezinning te blijven in een steeds hectischer samenleving met steeds minder sociale cohesie en ze zouden, wat ons betreft, veel meer financieel gesteund moeten worden door de gemeente Utrecht !

Laatst aangepast (zondag 23 februari 2014 11:40)

 

Lijsttrekkers Utrechtse partijen lijnrecht tegenover elkaar in het Limes03 debat

eva-brouwer_foto01_BQ

 

Op 23 februari a.s. gaan de Utrechtse lijsttrekkers met elkaar in debat. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart, voeren zij het Limes030 Utrechtse Lijsttrekkersdebat. Het nieuwe seizoen van Limes030 gaat weer beginnen. #GR2014

Lees verder: http://www.duic.nl/politiek/61548/lijsttrekkers-utrechtse-partijen-lijnrecht-tegenover-elkaar-in-het-limes030-debat/#comments

Laatst aangepast (zaterdag 15 februari 2014 19:34)

 

Wim Vreeswijk: “Het is een sluipende genocide.”

13 februari 2014
Gepubliceerd door Joost Niemöller

P1040956

 

Op 19 maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Op gemeentelijk niveau zijn een aantal nieuw-realistische partijen actief die zich niet onder een landelijke noemer hebben verzameld. Alleen in Den Haag en in Almere zal de PVV meedoen. Veel lokale partijen zijn afsplitsingen van de vroegere LPF, of stammen op een andere wijze nog uit het Fortuyn tijdperk. Afgaand op enkele internetpeilingen hebben ze de wind mee.

Waar staan ze voor? Hoe is het met ze gegaan? Een reeks interviews.

In deze aflevering een gesprek met Wim Vreeswijk die in Utrecht meedoet aan de verkiezingen met de PVU, de Partij Vrij Utrecht. Vreeswijk heeft een lang verleden in de politiek. Al in 1980 deed hij mee met de Centrumpartij van Hans Janmaat. Later begon hij zijn eigen Nederlands Blok. Voor de Centrumbeweging zat hij bijna twintig jaar in de Utrechtse gemeenteraad.

 

-U doet in Utrecht  mee met een eigen lijst onder de naam PVU, Partij Vrij Utrecht. Er staat ook een meeuw op de website. De associatie met de PVV is dan snel gelegd.

Wim Vreeswijk: “Ja. Maar ik ben zelf niet van het type Wilders dat nogal wild om zich heenslaat, waardoor hij continu beveiliging nodig heeft. Kijk, ik ben in het dagelijks leven belastingconsulent en een heel groot deel in mijn klantenkring is allochtoon. Die komen hier dus over de vloer bij mijn kantoor. Ook om die reden heb ik geen zin in allerlei confronterende uitspraken in de pers. Al geef ik toe dat het eigenlijk wel nodig zou zijn. Maar dan zou ik geen privéleven meer hebben. Dan moet ik in een safehouse wonen. De PVV zelf laat het in Utrecht helemaal liggen. Ik had veel liever gehad dat ze wel meededen. Dan kon ik in de luwte meekoersen. Maar ja, ik begrijp het wel, Wilders raakt anders het overzicht kwijt. Dan heeft hij zevenduizend gemeenteraadsleden in het land, en die moet hij  allemaal in die kruiwagen zien te houden.”

-U werkte in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw mee met Janmaat, als Utrechts Raadslid. Toen heeft u aan de lijve ondervonden wat een puinhoop het kan worden met al die lokale lijsten. Daar ging het bij Janmaat ook mis, toen hij zoveel succes had in de gemeenteraadsverkiezingen.

Wim Vreeswijk: “Ja, daar ging het totaal mis. De Centrumbeweging had in de jaren negentig zo’n honderd gemeenteraadsleden. In 1998 zijn er daar 98 van verloren gegaan. Het enige wat overbleef was een zetel in Schiedam en een zetel voor mij, in Utrecht. Dat was natuurlijk een enorme afknapper. Maar ja, die mensen werden dan ook totaal niet begeleid door Janmaat.”

-Probeert u lijstverbindingen te krijgen?

Wim Vreeswijk: “Daar focus ik wel op. In 2010 heb ik het geprobeerd met Rita Verdonk. Maar die riep alleen maar dat ik extreem rechts was. Een hele vreemde vrouw. Trots doet in Utrecht sowieso niet meer mee. Wel had ik goed contact met iemand die uit Trots op Nederland kwam, René Kuiper. Samen hebben we nog het idee ontwikkeld om geluidsarme minaretten te ontwikkelen, per app. Daar heb ik nog flink veel publiciteit mee gehad.”

-Wat is nu het belangrijkste wat moet gebeuren in Utrecht?

Wim Vreeswijk: “Ze moeten stoppen met die idiote gronduitgiftes. Dat is zeer verliesgevend. Ze hadden ook nooit aan die renovaties van Hoog Catharijne moeten beginnen. Begin deze eeuw is er een referendum georganiseerd door Leefbaar Utrecht, de grootste partij toen. Daar kwam uit dat Utrecht die vernieuwing van Hoog Catharijne niet wilde. Vervolgens kwam Leefbaar Utrecht in het college en toen ging het gewoon door. Het is natuurlijk niet mooi, dat Hoog Catharijne, al dat zeventiger jaren spul. Maar als je dat gaat slopen, zit je dertig jaar in de prut. En dat is wat nu gebeurt. Tot 2030 is de hele binnenstad van Utrecht één grote verstopping. En zo zijn er nog meer van die megalomane projecten. Als een kip zonder kop blijven ze maar doorbouwen aan die nieuwbouwbuurten als Leidsche Rijn.”

-De gemeente Utrecht leeft boven zijn stand?

Wim Vreeswijk: “Ja, inmiddels hebben ze een miljard schuld. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig was Utrecht een gezonde gemeente. Dat geld is er in een hoog tempo door heen gejaagd. Die duizenden kavels landbouwgrond die zijn opgekocht zou je eigenlijk moeten terug gegeven aan de boeren. Dat zou in heel Nederland moeten gebeuren. Laat die boeren lekker boeren, dan kunnen de voedselprijzen omlaag en dan ben je niet meer afhankelijk van het buitenland qua voedselvoorziening. Dat is de kracht van Nederland, eigen voedselvoorziening in groot volume.”

-Wat vindt u goed aan de PVV?

Wim Vreeswijk: “Ze zijn heel duidelijk, strak op de lijn. Dat is prima. Wilders effent het pad voor mensen als ik.”

-Speelt uw Janmaat verleden u geen parten?

Wim Vreeswijk: “De mensen weten ook wel dat je je wilde haren een beetje kwijtraakt. Ik werd in die periode 1986-2000 compleet onder water gehouden in de lokale politiek. Ik werd overal door iedereen genegeerd. Fractievoorzitteroverleg, seniorenconvent, overal werd ik buiten gehouden. Er waren allerlei stiekeme commissievergaderingen waar ik niet bij mocht zitten. Ik was altijd de laatste spreker als eenmansfractie. De zaal liep dan leeg. En dan zat je alleen tegenover een burgemeester die het presteerde om de twintig minuten dat ik aan het woord mocht zijn, z’n vinger op het interruptieknopje te leggen. Als dreiging. En dat terwijl ik al die veertien jaar nooit afgehamerd ben geweest op scheldwoorden of beledigingen. Je raakt daardoor beschadigd hoor. Als je te lang onder druk hebt gestaan, te lang geïsoleerd bent, dan krijg je een soort woede, die wordt steeds groter.”

-Hoe gaat u daar mee om?

Wim Vreeswijk: “Ik heb veertien jaar geen deel uitgemaakt van de Utrechtse politiek. Nu merk ik dat er veel veranderd is. Al in 2010 merkte ik dat, toen ik voor het eerst weer meedeed aan de verkiezingen en het net niet haalde. Toen kwamen de fractievoorzitters gewoon met uitgestoken hand op mij toe. D66, PvdA, CDA. Zelfs van GroenLinks kreeg ik een hand! Dat kwam ook omdat ik me een tikkeltje gematigder opstelde. Ik heb het dan niet over kopvoddentaks, dat vind ik veel te grof. Dat die mensen met een hoofddoek om willen lopen, dat moeten zij weten, dat is hun probleem. Ik kan er echt niet wakker van liggen.”

-En de boerka?

Wim Vreeswijk: “Dat vind ik heel beangstigend. Iemand die totaal onzichtbaar is, alleen een paar ogen. Je weet niet wat er in zit. Er kan wel iemand met een machinegeweer in rondlopen. Ik ben voor een boerkaverbod.”

-Hoe is nu de reactie van de media?

Wim Vreeswijk: “Ik merk dat de houding van de media enorm veranderd is. Laatst was ik een uur lang op de locale zender Bingo, gewoon live. Ik word voor van alles en nog wat gevraagd, dat was vroeger nooit. In het huis aan huis blad Utrecht Dichtbij krijg ik elke week een stukje. Als je het fatsoenlijk houdt en constructief bent, dan willen ze je best wel pluggen. Ook in het andere huis aan huis blad hier, het Stadsblad. Het AD in Utrecht heeft er ook wel wat aandacht aan mij besteed, drie grotere stukken, ook toen we een petitie wilden over minaretten.”

-Er staat een gloednieuwe enorme moskee in het centrum van Utrecht. Is daar geen protest tegen?

Wim Vreeswijk: “Ja, een Turkse moskee, die braakt twee keer per dag een onverstaanbaar megageluid uit. Het is in een multiculturele wijk, autochtonen, autochtonen. In wezen is dat geluid asociaal, maar er is nauwelijks weerstand tegen. Er wonen veel studenten. Dat zijn eigenlijk passanten, die hebben geen binding met Utrecht.  Op een gegeven moment is de aanwezigheid van die allochtonen zo overheersend, dat men er niet meer tegen op durft te treden. De oude Utrechters die zich daar mogelijk tegen zouden kunnen verzetten, dat is een minderheid. Die doen dan maar de gordijnen dicht. Die Utrechter krijg je niet meer actief. Vroeger haalden wij met onze stroming in Utrecht 10,5 procent. Vier zetels. Die halen we niet meer. Dus de islamisering van Utrecht gaat gewoon keihard door. Ook Wilders komt niet verder dan 6.2 procent in Utrecht, bij de nationale verkiezingen. Heel veel oorspronkelijke Utrechtenaren zijn gevlucht naar de randgemeenten, Nieuwegein, Maarssen. In die meer autochtone  plaatsen kun je nog hogere scores halen. In Utrecht is 60 % òf student òf allochtoon, en dan blijft er 40 % over. En die heeft dan ook weer een Marokkaanse buurman, of is getrouwd met een Turkse, dus die durft ook zijn mond niet open te doen. Je wordt steeds meer achteruit gedrongen. Het is een sluipende genocide. Dus ja, het is ook volkomen terecht dat Wilders ageert. Die immigratie kost ons gewoon 7 miljard per jaar, zoals hij heeft laten berekenen. En het is ook heel oneerlijk verdeeld. Wie niet werkt, krijgt allerlei huurtoeslagen, maar wie met zijn tweeën door hard werk net boven de 40.000 per jaar zit, die wordt alles afgepakt. Ik heb een tijdje geleden een kleine erfenis gekregen van mijn ouders, nou dat wordt gelijk gesignaleerd door de fiscus en dan raak je meteen je zorgtoeslag kwijt.”

-Hoe is het gesteld met de segregatie in Utrecht?

Wim Vreeswijk: “In Kanalen Eiland Noord, een buurt met zo’n zesduizend woningen, is 86 % allochtoon. Daar krijg je dus nooit meer een integratiebeleid op gang. Alleen de autochtoon kan dan nog integreren. Je hebt in Utrecht daarnaast nog wat typisch autochtone buurten, zoals delen van het oude Centrum en Tuindorp. Dus ja, de segregatie is groot.”

http://joostniemoller.nl/2014/02/wim-vreeswijk-het-is-een-sluipende-genocide

Hier het partijprogramma van de PVU (PDF)

Laatst aangepast (donderdag 13 februari 2014 16:43)

 

Onderbouwing stellingen PVU


Wim Vreeswijk

 

Geachte Partij Vrij Utrecht,

Hartelijk dank voor het invullen van uw positionering en onderbouwing in De Stem van Utrecht. Hierbij bevestigen wij dat we uw positionering en onderbouwing in goede orde hebben ontvangen.
Bij deze mail treft u tevens een uitdraai van uw antwoorden aan. Deze antwoorden zullen, samen met die van andere partijen, terug te zien zijn in De Stem van Utrecht.

Cameratoezicht uitbreiden
Helemaal eens - 3 - Helemaal niet eens
In gebieden waar veel overlast en criminaliteit gemeten wordt.

Maximumsnelheid op de ringwegen verlagen naar 80 km/u
Helemaal eens - 98 - Helemaal niet eens
Dit veroorzaakt alleen maar filevorming en luchtvervuiling

A27 bij Amelisweerd verbreden
Helemaal eens - 100 - Helemaal niet eens
Omdat er dan nog meer natuurgebied verloren en een 14-baansrijweg m.i. niet echt noodzakelijk is.

Het leefbaarheidsbudget voor de wijken afschaffen
Helemaal eens - 64 - Helemaal niet eens
Dit hangt van de wijk af en of er voldoende sociale cohesie om met elkaar samen te werken.

Wat kiest u?
Meer sociale huurwoningen - 77 - Meer koopwoningen
De sociale woningbouwverenigingen moeten hun woningbezit, wat ze ooit voor een habbekrats voor een zeer lage guldenprijs gekocht hebben, niet met 10% maar met 50% korting verkopen aan de zittende huurders.

Leidsche Rijn Centrum:
Grootschalig (conform plan) - 80 - Kleinschalig (nieuw plan)
Vanwege de inzakkende huizenmarkt en miljoenen verliezen op de gronduitgiftes dient men zoveel  mogelijk bouwgrond weer terug te verkopen aan de boeren zodat de voedselprijzen weer omlaag kunnen.

Wat kiest u? Investeren in:
Het aantrekken van grootschalige sportevenementen - 97 - Amateursportverenigingen en -accommodaties
Grootschalige sportevenementen, zoals de Tour de France, dienen alleen maar ter meerdere glorie van megalomane bestuurders en bobo's teneinde met veel ketelmuziek Utrecht op de Europese landkaart te zetten.

Invoeren van milieuzone tegen vervuilende auto’s in de binnenstad
Helemaal eens - 99 - Helemaal niet eens
Wij zijn hier nadrukkelijk op tegen omdat dit bijzonder schadelijk is voor de bevoorrading van de middenstand.Wordt onze stad ieder jaar schoner dankzij het schoner rijden. Gaat het slechts om een gering aantal burgers met een oudere auto..

Winkeliers zelf laten bepalen of zij op zondag open zijn
Helemaal eens - 82 - Helemaal niet eens
De grootwinkelbedrijven kunnen zich dat veroorloven, doch de middenstander niet en die kan zich 7 dagen per week kapot gaan werken

Om de begroting sluitend te krijgen:
Bezuinigingen - 26 - Lokale lasten verhogen
Men moet allereerst kappen met de zeer verliesgevende gronduitgiftes in Leidsche Rijn en zo snel mogelijk stoppen met vele hinderende bouwputten en onnodige singelplannen. Jammer van de sloop van het oude HC.

Afvalstoffenheffing afhankelijk maken van de omvang van het huishouden
Helemaal eens - 99 - Helemaal niet eens
Dit werkt in de praktijk totaal niet want de grote gezinnen en studentenhuizen zetten dan hun vuilniszakken bij de buren neer. Bovendien krijg je hierdoor veel te veel handhavingsambtenaren.

Bestaande armoederegelingen versoberen
Helemaal eens - 75 - Helemaal niet eens
Als je geen illegalen meer huisvest dan zal er ook minder een beroep gedaan worden op armoederegelingen. Uiteraard mogen mensen die buiten hun eigen schuld in problemen zijn geraakt niet in de kou laten staan.

Mensen met een uitkering verplichten tot een tegenprestatie
Helemaal eens - 25 - Helemaal niet eens
Hoewel het concurrentievervalsend kan werken bij werkzoekenden is het op zich getuigen van solidariteit naar de medemens als je als vrijwilliger koffie gaat schenken in een bejaardenhuis of met mensen die in een rolstoel zitten, gaat wandelen

Meer geld investeren om bedrijven aan te trekken
Helemaal eens - 2 - Helemaal niet eens
Dit is alleen maar goed voor de werkgelegenheid en lokale economie

Populaire scholen verplicht laten werken met een wachtlijst voor kansarme en voor kansrijke leerlingen
Helemaal eens - 99 - Helemaal niet eens
Ouders mogen zèlf bepalen naar welke school ze hun kinderen laten gaan.